Blogger Layouts

Usah Panggil Pemain Ke Kem Kebangsaan, Kalau Sekadar Jadi Pelengkap

Written on 10:12 AM by awanSyahrol





Rajagopall!!we love you! tp nape turunkan pemain xsesuai ni derrrr! ada lagi byk hebat an.. =.='

Kumpulan pertama : Asrarudin Putra Omar, Mohd Fadhli Shas, Amar Rohidan, S.Kunalan, Amirulhadi Zainal, Ahmad Fakri Saarani, dan terbaru Ismail Faruqi Ashaari.

Kumpulan kedua : Baddrol Bakhtiar, Shakir Shaari, Ashaari Shamsudin, Rizal Fahmi Rosid, dan Azmi Muslim.

Tahukah anda apa beza antara dua kumpulan pemain yang disenaraikan ini? Kumpulan pertama, favourite player Datuk K.Rajagobal yang terjamin tempat mereka dalam kesebelasan utama atau setidak-tidaknya sebagai gantian, langsung tidak tergugat walau seteruk manapun mereka beraksi di atas padang.

Manakala kumpulan kedua, pemain yang sekadar menjadi pelengkap senarai/kuota pemain walau sehebat mana aksi mereka bersama pasukan negeri masing-masing, atau sebagus manapun komitmen diberikan sewaktu sessi latihan skuad kebangsaan, berbanding pemain di dalam kumpulan pertama.

Nyata, pemilihan Rajagobal masih bersandarkan kepada prestasi lampau, bukan prestasi semasa. Mungkin oleh sebab itulah, seburuk mana aksi Asrarudin Putra, tiada ruang buat Azmi Muslim mencuri tempatnya sama ada di kesebelasan utama, mahupun sebagai pemain gantian.
Mungkin oleh sebab itu juga, prestasi Amar semakin merudum perlawanan demi perlawanan, kerana dia yakin tiada ruang buat Shakir Shaari mengambil alih tempatnya, dia pemain kesayangan Rajagobal, main dengan rating 3/10 masih boleh kekal 90 minit perlawanan.

Dan disebabkan alasan yang sama jugalah, Ahmad Fakri Saarani yang tidak langsung berkesan pada perlawanan pertama, menjadi pilihannya untuk menggantikan Abdul Hadi berbanding Ashaari Shamsudin atau Baddrol Bakhtiar, dan ‘pulangannya cukup lumayan’, dapat dilihat dengan jelas pada perlawanan semalam.



Rajagobal nyata tidak menghargai sepenuhnya bakat yang ada dalam skuadnya, stick to one batch of players.

Apabila jurulatih berusia 55 tahun ini mengumumkan senarai pemain yang dipanggil untuk menjalani latihan, terbit keyakinan dalam diri setiap peminat, betapa inilah skuad yang akan mencipta sejarah demi sejarah baru bolasepak tanah air kerana ia menghimpunkan barisan pemain terbaik Liga Malaysia.

Namun sayangnya, himpunan pemain berbakat besar sekadar untuk melengkapkan senarai pemain, dan sekadar menjadi pemerhati – Rajagobal gemar menurunkan lineup sama, apabila diganti pun dengan anak emasnya juga, jadi mengapa bersusah payah memanggil wajah-wajah baru, jika mereka tidak diberi peluang membuktikan kehebatan, cukuplah sekadar mempunyai 15 pemain, kenapa perlu 24 pemain?

Alasan mereka tidak bersedia, belum layak, tiada pengalaman sebenarnya tidak boleh lagi digunapakai – kalau itu alasannya mengapa menurunkan Khairul Fahmi di Sukan Asia 2010 lalu, bukankah dia tiada pengalaman ketika itu, namun mempamerkan aksi cemerlang?


Mengapa mengandingkan Muslim Ahmad, Mahali Jasuli dan Fadhli Shas di Piala AFF Suzuki lalu, bukankah mereka mentah pengalaman tetapi tetap menjadi tonggak sehingga muncul juara? Dan persoalan paling utama, mengapa menurunkan Ismail Faruqi di kesebelasan utama pada kedua-dua perlawanan menentang Singapura, bukankah dia juga mentah dari segi pengalaman?

Jadi, aspek atau kriteria apakah yang dinilai Rajagobal sebelum menentukan LINEUP untuk setiap perlawanan? Kecergasan? Komitmen? Pengalaman? Ketenangan? Disiplin? Apa kriteria untuk menjadi anak emas, atau favourite player, adakah kerana mereka Pak Turut?

Contoh lain, umum mengetahui Sharbini Allawee adalah hero Rajagobal ketika Sukan Sea Laos 2009, justeru atas faktor itulah Sharbini kekal sebagai no.1 dalam MINDSET Rajagobal, cuma kecederaan Sharbini memaksanya menurunkan Khairul Fahmi sebagai penjaga gol ‘bidan terjun’ di Sukan Asia.

Bukti yang nyata, siapakah penjaga gol Malaysia ketika tewas 1-5 kepada Indonesia pada perlawanan pertama Piala AFF – Sharbini, walhal bukankah penjaga gol itu tidak beraksi 2 bulan dan baru pulih daripada kecederaan, manakala Apek pula ketika itu di kemuncak prestasi. Apakah yang meyakinkannya untuk menurunkan Sharbini, ANAK EMAS (Ketepikan soal kenegerian, di sini kita bercakap soal prestasi).

Seharusnya pada perlawanan menentang Singapura di Jalan Besar, apabila sudah bolos 3 gol, Sharbini seharusnya sudah dikeluarkan (diakui Datuk Subahan Kamal, pengurus pasukan), namun beraksi sehingga tamat perlawanan? Kenapa, ANAK EMAS.
Namun Rajagobal pandai menutup semua itu, dengan menurunkan Apek pada perlawanan semalam, dan memuji aksi cemerlang penjaga gol Kelantan itu.

Keputusan Rajagobal menggantikan Ismail Faruqi (attacking minded) dengan K.Gurusamy (defensive minded) menimbulkan satu lagi tanda tanya, apatah lagi Malaysia perlu mencari 2 gol dan perlu menyerang, bukannya bertahan. Sudah ada Amar di posisi DM, mengapa tidak memasukkan Baddrol untuk menghidupkan barisan depan yang buntu idea, dan hanya mengharapkan Safee Sali?

Keluarkan Hadi, masukkan Fakri? Sekali lagi, mengapa tidak Baddrol atau Ashaari Shamsudin? Jangan kerana status mereka selaku ANAK EMAS/FAVOURITE PLAYER atau apa saja gelaran diberi, bakat lain yang ada disia-siakan begitu sahaja.

Kalau tidak, tidak mustahil di masa akan datang pasukan negeri atau kelab keberatan untuk melepaskan pemain mereka ke kem kebangsaan, kerana mereka inginkan pemain mereka menyumbang khidmat kepada negara, bukan duduk menangguk di bangku simpanan.

P/S - bukannya nak kutuk kew apa..tp mmg ternyata salah taktik..lebih2 lagi kat Singapore..tp setinggi kat Rajagopal la..
Jurulatih Singapore latih sejak tahun 2003 tp dpt satu Piala Suzuki and satu emas jew..

Rajagopal?? baru dua tahun beb..aku yakin Rajagopal is the right man to make Malaysia more succesful in football.we love u Datuk Rajagopal!! :D


*p/s - yang penting!Nora danish dtg beb!! :DD




If you enjoyed this post Subscribe to our feed

No Comment

Post a Comment